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Gérard d’ABOVILLE, Président du Conseil Supérieur de la Navigation de Plaisance : Lieu de rencontre, de réflexion et de proposition, le CMF démontre que les activités maritimes sont étroitement liées. Chacune bénéficie de la promotion que le Cluster apporte au fait maritime français.
Michel BELLION, Délégué national de la filière Mer : La mobilité professionnelle au sein du maritime ne se décrète pas, elle nécessite une dynamique, des décloisonnements, des pratiques d'entraide, en somme ces vertus que porte le Cluster Maritime Français.
Philippe BERTEROTTIERE, PDG de GTT : Rassemblant des entités différentes ayant en commun les enjeux maritimes, le Cluster réussit un tour de force : montrer que la France a un atout majeur qui ne demande qu’à se développer encore plus.
Patrick BOISSIER, PDG de DCNS : Depuis 7 ans maintenant, le CMF est la voix de la France maritime. Cette voix doit être de plus en plus forte pour convaincre que la mer est un extraordinaire réservoir de croissance pour notre pays.
Philippe BOISSON, Président de l’Association Française de Droit Maritime : Le CMF a réussi le pari de réunir sous une même bannière les acteurs de la France maritime dans sa globalité. Continuons de soutenir son action pour être mieux entendu auprès des politiques et des medias.
Laurent CASTAING, Directeur Général de STX France : Le Cluster c’est d’abord une bande de professionnels passionnés et respectueux de la mer, convaincus de son importance économique pour notre futur, et qui veulent que la France y porte plus attention.
Thibault de FOUCHIER, Expert Maritime et Financier, S2F Navispec : Depuis l’origine, notre groupe a fondé son développement sur l’esprit de partenariat qui est l’esprit même du Cluster pour élaborer des actions qui portent efficacement notre industrie vers l’avenir.
Philippe FOURRIER, Président d’ILAGO : Le CMF c’est une équipe disponible, efficace et passionnée. Le travail déjà abattu est considérable, et la tâche l’est tout autant : souhaitons une longue vie au Cluster, dans notre intérêt à tous !
Jean-Michel GERMA, Président de SOPER : Le CMF c’est l’alliance des talents du maritime et de l’énergie pour lancer la filière éolienne offshore, et déjà mobilisés pour le développement des EMR et l’aventure du stockage de l’énergie en mer.
Alain HOUARD, VP Marine & Offshore de Dassault Systemes : Temps historiques pour l'industrie navale : la mer crée de vraies opportunités de business. Nous soutenons activement le CMF qui renforce la position de la France face à la concurrence internationale.
Christian LEFEVRE, Directeur Général de BOURBON : Le CMF œuvre pour que la France maritime reste compétitive et que les centres de décision des entreprises puissent continuer à gérer leurs opérations à l’international depuis leur base française.
Philippe LOUIS-DREYFUS, PDG de LOUIS-DREYFUS ARMATEURS : Le CMF a joué un rôle majeur dans la (re)connaissance des activités maritimes, outils essentiels du développement durable. La société et les politiques voient la mer d'un œil neuf. Merci au Cluster !
Frédéric MONCANY DE SAINT AIGNAN, Président de la Fédération Française des Pilotes Maritimes : Les acteurs, les enjeux, les richesses en mer sont multiples. Pour une vraie ambition maritime, des échanges transversaux créant des synergies sont indispensables aux intérêts nationaux. C’est ça le CMF !
Bruno NICOLAS, Directeur Général de VINCI Energies France : Initiative originale à sa création, le CMF est devenu l’organisation française de référence des acteurs du maritime. Plus qu’un lieu d’échanges c’est un centre d’actions créateur de nouvelles opportunités.
Jérôme PECRESSE, Président d’ALSTOM Renewable Power : Au nom d’Alstom, acteur majeur des EMR et membre actif du Cluster depuis 2010, je salue la contribution décisive du CMF au développement d’une filière en devenir et lui renouvelle toute ma confiance.
Pascal PIRIOU, PDG du Groupe PIRIOU : Le CMF est la voix du secteur maritime français, dont tous les acteurs ont enfin trouvé le moyen pour que leur voix porte, loin et fort, notamment auprès des Pouvoirs Publics, et c'est fondamental.
Jean-Marie POIMBOEUF, Président du GICAN et Vice-président du CORICAN : Depuis sa création, le CMF a un rôle de vigie dans un monde toujours plus complexe : espace de dialogue, de réflexion et de promotion, c’est tout le maritime qui bénéficie des synergies ainsi créées.
Jean-Bernard RAOUST, PDG de BRS : Pari gagné ! En 7 ans, le CMF, entité représentative, respectée et écoutée, a créé une communauté maritime active pour mettre en valeur ses savoir-faire et affronter ensemble les défis économiques.
Amiral Bernard ROGEL, Chef d’Etat-major de la Marine nationale : La stratégie française de défense et sécurité intègre désormais les enjeux maritimes. Le CMF a un rôle clé pour expliquer ces enjeux et leurs évolutions. Ce qui se passe en mer est vital pour notre avenir.
Gérard ROMITI, Président du Comité National des Pêches Maritimes et des Elevages Marins : Le secteur de la pêche est bien décidé à relever les différents enjeux maritimes du 21e Siècle. La solidarité mais aussi les synergies transversales développées par le Cluster sont à ce titre précieuses.
Philippe VALLETTE, Directeur Général de NAUSICAA : En cette époque d’émergence de la Blue Society, le soutien du Cluster est plus que jamais indispensable à la mobilisation du monde maritime, afin de croire au progrès durable et de réussir, tous ensemble.
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Equipment for the environment

Maritime sector  and sustainable development

In the wake of the Grenelle Environment Forum  (2007), a “Grenelle of the Sea” was launched by the government in spring 2009.A genuine forum bringing together elected representatives, professionals, NGOs and government departments, this Grenelle ended with a series of proposals aimed at promoting environmental protection without inhibiting economic development.

The CMF has been one of the players in this forum for real sustainable development.


The proposals have been reἀned and developed in the COMOPS (operational committees) made up of industry specialists such as Armateurs de France and Fédération des Industries Nautiques. It is important now that the exercise should produce a greater number of reasonable concrete actions!

This was – among others – the objective of new initiatives such as the debate on the energy transition and the environmental conference.

The sea: a fragile environnent


 

Agence des aires marines protégées

L’Agence des aires marines protégées est un établissement public national rattaché au ministère de l’Ecologie. Elle a pour fonctions principales l’appui aux politiques publiques d’aires marines protégées (AMP), l’animation du réseau des AMP et la fourniture des personnels et des budgets nécessaires à la gestion des parcs naturels marins qu’elle met en place. Les AMP sont les parcs naturels marins, les parties maritimes du domaine du Conservatoire du littoral, des parcs nationaux, des réserves naturelles, des zones de protection de biotope, des sites Natura 2000 ainsi que les désignations faites dans le cadre de conventions internationales.

L’Agence est un acteur de l’aménagement de l’espace maritime français et de la définition d’une stratégie marine en France. Elle renforce la capacité d’expertise française dans les négociations internationales sur la mer. Le Grenelle de la mer lui a fixé l’objectif de création de dix parcs naturels marins en métropole et deux au minimum en outre mer d’ici 2015. A ce jour, quatre parcs naturels marins existent déjà : en mer d’Iroise, à Mayotte, en Méditerranée et aux Glorieuses ; cinq missions d’étude de parcs sont en place.

www.aires-marines.fr

Tara Expeditions

Tara Expeditions organizes expeditions to study and understand the impact of climate change and ecological crisis on our oceans.

Tara Expeditions is a French non-proἀt organization active since 2003 in favor of the environment and research through a mythical boat, Tara, built for extreme conditions and platform for high-level scientiἀc research missions.Initiated by agnes b and Etienne Bourgois, Tara Expeditions was born from their passion for the sea, and their humanistic, engaged vision. 

Tara’s scientific expeditions study two major scientific themes: the world’s oceans and climate change. In collaboration with scientific institutes, the expeditions contribute concrete results on these topics.

Tara Expeditions also helps raising the environmental awareness of the general public and young people, particularly through the Tara Junior website, and encourages policy makers to take action towards preserving the environment.

www.taraexpeditions.org

Réseau Océan Mondial

Founded in 2013 the French delegation of World Ocean Network (WON) is a part of a worldwide organization (338 members and partners). It means to implement actions toward a Blue Society on a national scale. WON France supports Mr.Goodfish (a responsible seafood consumption program) spreading process over the French territory and promotes the World Ocean Day. Since 2012 WON France is involved in the European SeaForSociety project. WON partners are working together to raise public awareness of ocean biodiversity and encourage public participation. WON members and participants are situated at the crossroads where several sectors converge: political, scientiἀc, economic, of mass media, and of the general public.

 

Several members of the French Maritime Cluster offer innovative, high value adding solutions, equipment and services for pollution control, waste treatment, etc.

Environmental protection and waste treatment

Ecoslops

Main activity: build and operate recycling plants dedicated to the processing of ships’ oily waste into marine fuels.Created in 2009, Ecoslops offers a unique, innovative solution to process ships’ petroleum residues and oily water by combining environmental benefit with ἀnancial proἀtability, thus, providing mariners and ports with the most effective service.

The OW2P (Oil Waste Processing Plant) technology combines an innovative refining petroleum process (P2R) with an appropriate regeneration clean water scheme.After water separation, hydrocarbons are recycled into two valuable marine fuels in accordance with ISO 8217: MDO (Marine Diesel Oil) and IFO 380 (Intermediate Fuel oil).

The global concept, which is compliant with international standards as ASTM & API, is totally environmentally-friendly. The OW2P offers a real beneἀt to all the stakeholders: port authorities, residue collectors, terminal operators, shipping companies and bunker suppliers.

Ship-Waste agency

Based on the principal of using technology to improve the ship waste management process and disposal transparency the SWANET® software platform delivers a responsible and cost effective ship waste management solution. SWANET Streamlines waste management in line with company ECO KPI and quality objectives to measure and improve anywhere in the world.

•     Paperless Electronic Documents – IMO, EU, worldwide notifications and centralised electronic record keeping.

•     Transparency of waste handling Ship-Agent-Port- Port reception facility.

•     Fleet - generated waste statistics and reports.

•     Control of all MARPOL category/type of waste.

•     Ship waste handling equipment and tanks are preloaded.

•     Port Reception Facility (waste handler) data preloaded for accurate processes.

•     Electronic Oil & Garbage Record Books… a quality approach to optimize your waste

fleet print, and opportunity to ameliorate your Corporate Social Responsibility image.

www.ship-waste.com

Passive Safety

JLMD

FOR (Fast Oil Recovery) systems international leader, JLMD designs, develops and markets pre-installed, onboard equipment for all types of vessels to protect cargo and bunker tanks used to transport ecologically hazardous products. These systems provide appropriate oil recovery solutions as soon as an incident occurs and enable ships to operate safely, proἀtably, competitively and reliably.

www.jlmdsystem.com

Cleanup :

BIO-UV

ISO certified by Bureau Veritas, BIO-UV designs, manufactures, and offers worldwide reliable and innovative UV solutions for water disinfection (waste water treatment, industrial processes puriἀcation, drinking water production, aquaculture, …).

For ballast water treatment, BIO-UV has developed BIO-SEA, a modular and chemical free range of systems that combine mechanical filtration and UV treatment in accordance with the G8 IMO Guidelines.

Écocéane

Ecocéane is a company created in 2003 working exclusively in the area of research, development and construction of three ranges of patented vessels designed for the collection of hydrocarbons and solid waste at sea:

•     CATAGLOP range: harbours and coastline clean up,

•     WORKGLOP range: Oil spill response & services,

•     SPILLGLOP range: Oil spill response & standby.

www.ecoceane.com

Thomsea

Established in 2003, Thomsea is the leading European company in the design and development of Marine Spill Trawls, patented systems for cleaning up oil spills and other marine pollution at sea and on waterways and lakes (crude and light oils, floating waste, etc.).

Using its growing expertise, Thomsea also provides training for crews and operators of small craft in the use of Thomsea trawls on oil spills and emergency cleanup operations at sea, in coastal areas and ports, and on rivers and lakes.

www.thomsea.fr

Demolition of polluted structures

TOPP DECIDE

Topp Decide is a consultancy company that advises industry on the rational dismantling of civil and military ships, oil platforms and other complex industrial infrastructures. Topp Decide has an  in-depth knowledge of good practice in all aspects of dismantling: technology, health and environmental safety, industrial organisation, economics, law, government policy and communication.

www.topp-decide.com

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