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Gérard d’ABOVILLE, Président du Conseil Supérieur de la Navigation de Plaisance : Lieu de rencontre, de réflexion et de proposition, le CMF démontre que les activités maritimes sont étroitement liées. Chacune bénéficie de la promotion que le Cluster apporte au fait maritime français.
Michel BELLION, Délégué national de la filière Mer : La mobilité professionnelle au sein du maritime ne se décrète pas, elle nécessite une dynamique, des décloisonnements, des pratiques d'entraide, en somme ces vertus que porte le Cluster Maritime Français.
Philippe BERTEROTTIERE, PDG de GTT : Rassemblant des entités différentes ayant en commun les enjeux maritimes, le Cluster réussit un tour de force : montrer que la France a un atout majeur qui ne demande qu’à se développer encore plus.
Patrick BOISSIER, PDG de DCNS : Depuis 7 ans maintenant, le CMF est la voix de la France maritime. Cette voix doit être de plus en plus forte pour convaincre que la mer est un extraordinaire réservoir de croissance pour notre pays.
Philippe BOISSON, Président de l’Association Française de Droit Maritime : Le CMF a réussi le pari de réunir sous une même bannière les acteurs de la France maritime dans sa globalité. Continuons de soutenir son action pour être mieux entendu auprès des politiques et des medias.
Laurent CASTAING, Directeur Général de STX France : Le Cluster c’est d’abord une bande de professionnels passionnés et respectueux de la mer, convaincus de son importance économique pour notre futur, et qui veulent que la France y porte plus attention.
Thibault de FOUCHIER, Expert Maritime et Financier, S2F Navispec : Depuis l’origine, notre groupe a fondé son développement sur l’esprit de partenariat qui est l’esprit même du Cluster pour élaborer des actions qui portent efficacement notre industrie vers l’avenir.
Philippe FOURRIER, Président d’ILAGO : Le CMF c’est une équipe disponible, efficace et passionnée. Le travail déjà abattu est considérable, et la tâche l’est tout autant : souhaitons une longue vie au Cluster, dans notre intérêt à tous !
Jean-Michel GERMA, Président de SOPER : Le CMF c’est l’alliance des talents du maritime et de l’énergie pour lancer la filière éolienne offshore, et déjà mobilisés pour le développement des EMR et l’aventure du stockage de l’énergie en mer.
Alain HOUARD, VP Marine & Offshore de Dassault Systemes : Temps historiques pour l'industrie navale : la mer crée de vraies opportunités de business. Nous soutenons activement le CMF qui renforce la position de la France face à la concurrence internationale.
Christian LEFEVRE, Directeur Général de BOURBON : Le CMF œuvre pour que la France maritime reste compétitive et que les centres de décision des entreprises puissent continuer à gérer leurs opérations à l’international depuis leur base française.
Philippe LOUIS-DREYFUS, PDG de LOUIS-DREYFUS ARMATEURS : Le CMF a joué un rôle majeur dans la (re)connaissance des activités maritimes, outils essentiels du développement durable. La société et les politiques voient la mer d'un œil neuf. Merci au Cluster !
Frédéric MONCANY DE SAINT AIGNAN, Président de la Fédération Française des Pilotes Maritimes : Les acteurs, les enjeux, les richesses en mer sont multiples. Pour une vraie ambition maritime, des échanges transversaux créant des synergies sont indispensables aux intérêts nationaux. C’est ça le CMF !
Bruno NICOLAS, Directeur Général de VINCI Energies France : Initiative originale à sa création, le CMF est devenu l’organisation française de référence des acteurs du maritime. Plus qu’un lieu d’échanges c’est un centre d’actions créateur de nouvelles opportunités.
Jérôme PECRESSE, Président d’ALSTOM Renewable Power : Au nom d’Alstom, acteur majeur des EMR et membre actif du Cluster depuis 2010, je salue la contribution décisive du CMF au développement d’une filière en devenir et lui renouvelle toute ma confiance.
Pascal PIRIOU, PDG du Groupe PIRIOU : Le CMF est la voix du secteur maritime français, dont tous les acteurs ont enfin trouvé le moyen pour que leur voix porte, loin et fort, notamment auprès des Pouvoirs Publics, et c'est fondamental.
Jean-Marie POIMBOEUF, Président du GICAN et Vice-président du CORICAN : Depuis sa création, le CMF a un rôle de vigie dans un monde toujours plus complexe : espace de dialogue, de réflexion et de promotion, c’est tout le maritime qui bénéficie des synergies ainsi créées.
Jean-Bernard RAOUST, PDG de BRS : Pari gagné ! En 7 ans, le CMF, entité représentative, respectée et écoutée, a créé une communauté maritime active pour mettre en valeur ses savoir-faire et affronter ensemble les défis économiques.
Amiral Bernard ROGEL, Chef d’Etat-major de la Marine nationale : La stratégie française de défense et sécurité intègre désormais les enjeux maritimes. Le CMF a un rôle clé pour expliquer ces enjeux et leurs évolutions. Ce qui se passe en mer est vital pour notre avenir.
Gérard ROMITI, Président du Comité National des Pêches Maritimes et des Elevages Marins : Le secteur de la pêche est bien décidé à relever les différents enjeux maritimes du 21e Siècle. La solidarité mais aussi les synergies transversales développées par le Cluster sont à ce titre précieuses.
Philippe VALLETTE, Directeur Général de NAUSICAA : En cette époque d’émergence de la Blue Society, le soutien du Cluster est plus que jamais indispensable à la mobilisation du monde maritime, afin de croire au progrès durable et de réussir, tous ensemble.
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Did you know ?

Below are the "Facts", remarkable or surprising facts, which you can find throughout the booklet CMF 2010-2011 Edition (On the "Downloads" section)
 
  • Man has gone to the moon more often than he has descended into the ocean deeps.
  • 1,000 trucks per hour enter French territory just to pass through it…
  • The world’s major shipping companies, all sectors considered, are mainly European.
  • Sea transport accounts for 2% to 4% of CO2 emissions for more than 90% of goods transported by sea.
  • France is the only country in the world to have coral reefs in 3 oceans. Our country is home to 10% of the world’s coral reefs.
  • More is known about the surface of the planet Mars than the bottom of our oceans.
  • In France, more than 10% of the active population are directly involved in maritime activities.
  • The cost of shipping 20 tonnes of goods by container from Asia to Europe is less than a single economy class air ticket over the same route.
  • A 10,000 unit container ship is the equivalent of 5,000 trucks.
  • The French offshore oil and gas sector is a world leader and alone accounts for up to 9% of added value in the maritime economy.
  • Sea transport carries 1 tonne of goods per human being per year over a distance of 7,500 km.
  • The French merchant fleet is still ranked foremost in the world for quality and safety.
  • Each year nearly 1.6 billion people in the world use passenger ships, the same as air transport.
  • In 2010, only 43 countries had access to the sea.
  • The Queen Mary II produces enough electricity to supply a town of 300,000 inhabitants!
  • The oceans are the main source of water vapour and supply the atmosphere with a large part of the energy needed to form wind and clouds.
  • There are currently 9 civil nuclear-powered vessels in operation.
  • 27% of the world’s seamen are from the Philippines.
  • 11,940 French vessels were inspected by the French authorities in 2008.
  • The first semaphores were created under Napoleon the 1st (now they provide an aid to navigation by visual markers, radio and radar all along our coasts).
  • Pirates were hung “high and short”: high to let everyone see, and short to save on rope which was more valuable than the lives of the buccaneers.
  • Every year since 2004, CROSS controllers have tracked and monitored an average of more than 6433 oil tankers, 3470 methane carriers, 17,400 ships carrying hazardous products, 26,784 other vessels (passenger ships, cargo ships, container vessels etc.…..). On average one vessel is stopped at sea per day for hazardous reasons.
  • 6,000,000 tonnes of waste end up in the sea every year, 75% from the land (industry, fertilizer...).
  • According to a study by Greenpeace, 80% of the world’s sea turtles have eaten plastic at some time.
  • The potential output available in Brittany and Normandy from sea currents is 6 GW, equivalent to more than three EPR nuclear reactors!
  • Between 2015 and 2021, 8 to 9 GW of offshore wind turbines will be built in Europe per year. This represents 10 machines installed every day including Sundays during the construction phase!
  • The United Kingdom’s planned 250 wind farms could meet the electricity consumption of the equivalent of the population of Scotland.
  • A merchant ship calls at a French port every six minutes.
  • Implementation of the Port 2000 project will eventually generate an extra 10,000 directly and indirectly supported jobs…
  • Anvers is the main port serving the Lyon region. Nearly 70% of containers destined for France come through foreign ports!
  • France’s continental shelf is set to be extended by around 10% by the UN as a result of the bathymetric and seismic data acquisition programme EXTRAPLAC.
  • In England, throwing old shoes at a ship leaving port brings good fortune. In France, it prevents the ship from returning...
  • Créac’h, one of the 5 lighthouses on the island of Ushant, is the most powerful in the world with a range of 63 km.
  • In 2009, the administrations forming the coastguard service completed 233,000 hours at sea and 12,660 flying hours off the coasts of mainland France and the Overseas Territories. This represents the equivalent of 20 ships and 1.5 aircraft in continuous operation.
  • 5,000 women now serve in the French Navy, i.e 11.3% of its total strength.
  • The international distress call was CQD until 1906, then it was S0S, now it is Mayday, an English corruption of the French phrase "venez m’aider" meaning “come and help me”.
  • France has around 9 million sailing enthusiasts, more than the population of Denmark.
  • The eight regional yacht harbour associations affiliated to the FFPP are committed to the “Clean Harbours” pact, which provides the best possible conditions for environmental protection.
  • Since the beginning of the 20th century, the average temperature of the planet has risen by 0.7° and average sea levels have risen by 17 cm.
  • 240,000 marine species have been identified to date (against 1.4 million species documented on land).
  • Seafood is the main source of animal protein for 1 billion of the world’s population, or 1 in 6 people.
  • Several French fisheries lead the world in quality, in both biological and economic terms, e.g. prawns and scallops...
  • Work done over a period of 5 years to improve the selectivity of trawl nets has been recognised by the NGO “Seafood Choices Alliance”.
  • Did you know that the word admiral comes from the Arabic amir al-bahr, which means prince of the sea?
  • In 2008, 8,844 life-saving operations were carried out involving 14,077 people (including fatalities and missing persons) and 11,246 lives were saved.
  • Touching the red pompom on the beret worn by sailors in the French Navy brings luck as long as the sailor doesn’t notice. Otherwise, he is entitled to a kiss!
  • The lighthouse on the île Vierge is the highest lighthouse in Europe and the highest stone-built lighthouse in the world.
  • The coelacanth, a ‘fossil fish’, dates back 400 million years and has a life expectancy of up to 100 years.
  • 60% of the world's population live less than 60 km from the sea; soon it will be 75%.
  • Aquaculture accounts for 42% of world fish consumption.
  • Knots, denoting the speed of ships, is a unit that goes back to the time of sailing ships. They were made in a rope and were counted over a given time (generally 30 seconds) to obtain a value in inches per second...
  • 1,084 cadets were trained as officers in merchant navy colleges in 2008.
  • The astrolabe, an ancient form of sextant, dates from 150 BC and was invented by the Greeks.
  • We “navigate” the Internet, we “surf” the Net… terms related with the sea. The vocabulary is definitely not in the doldrums!
  • The first French marine nature reserve was established on 28 September 2007 in the Iroise Sea, in an area of 3500 square kilometers.
  • At the International Maritime Organisation, France is one of the top three States to have ratified the most international conventions on the prevention of accidental oil spills.
  • Only 0.8% of CO2 emissions came from French domestic sea transport in 2007.
  • A catamaran made of 12,500 plastic bottles arrived in Sydney harbour on 26 July 2010 after spending four months crossing the Pacific Ocean to raise awareness of marine pollution.
  • There are at least 50,000,000 tonnes of individual waste items in the Bay of Biscay, 80% of them plastic!
  • France is one of the richest countries for biodiversity: of the 238 main eco-regions (areas of land or water with special environmental conditions) listed by the WWF, 17 are in France and 14 are in the Overseas Territories.
 

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