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Gérard d’ABOVILLE, Président du Conseil Supérieur de la Navigation de Plaisance : Lieu de rencontre, de réflexion et de proposition, le CMF démontre que les activités maritimes sont étroitement liées. Chacune bénéficie de la promotion que le Cluster apporte au fait maritime français.
Michel BELLION, Délégué national de la filière Mer : La mobilité professionnelle au sein du maritime ne se décrète pas, elle nécessite une dynamique, des décloisonnements, des pratiques d'entraide, en somme ces vertus que porte le Cluster Maritime Français.
Philippe BERTEROTTIERE, PDG de GTT : Rassemblant des entités différentes ayant en commun les enjeux maritimes, le Cluster réussit un tour de force : montrer que la France a un atout majeur qui ne demande qu’à se développer encore plus.
Patrick BOISSIER, PDG de DCNS : Depuis 7 ans maintenant, le CMF est la voix de la France maritime. Cette voix doit être de plus en plus forte pour convaincre que la mer est un extraordinaire réservoir de croissance pour notre pays.
Philippe BOISSON, Président de l’Association Française de Droit Maritime : Le CMF a réussi le pari de réunir sous une même bannière les acteurs de la France maritime dans sa globalité. Continuons de soutenir son action pour être mieux entendu auprès des politiques et des medias.
Laurent CASTAING, Directeur Général de STX France : Le Cluster c’est d’abord une bande de professionnels passionnés et respectueux de la mer, convaincus de son importance économique pour notre futur, et qui veulent que la France y porte plus attention.
Thibault de FOUCHIER, Expert Maritime et Financier, S2F Navispec : Depuis l’origine, notre groupe a fondé son développement sur l’esprit de partenariat qui est l’esprit même du Cluster pour élaborer des actions qui portent efficacement notre industrie vers l’avenir.
Philippe FOURRIER, Président d’ILAGO : Le CMF c’est une équipe disponible, efficace et passionnée. Le travail déjà abattu est considérable, et la tâche l’est tout autant : souhaitons une longue vie au Cluster, dans notre intérêt à tous !
Jean-Michel GERMA, Président de SOPER : Le CMF c’est l’alliance des talents du maritime et de l’énergie pour lancer la filière éolienne offshore, et déjà mobilisés pour le développement des EMR et l’aventure du stockage de l’énergie en mer.
Alain HOUARD, VP Marine & Offshore de Dassault Systemes : Temps historiques pour l'industrie navale : la mer crée de vraies opportunités de business. Nous soutenons activement le CMF qui renforce la position de la France face à la concurrence internationale.
Christian LEFEVRE, Directeur Général de BOURBON : Le CMF œuvre pour que la France maritime reste compétitive et que les centres de décision des entreprises puissent continuer à gérer leurs opérations à l’international depuis leur base française.
Philippe LOUIS-DREYFUS, PDG de LOUIS-DREYFUS ARMATEURS : Le CMF a joué un rôle majeur dans la (re)connaissance des activités maritimes, outils essentiels du développement durable. La société et les politiques voient la mer d'un œil neuf. Merci au Cluster !
Frédéric MONCANY DE SAINT AIGNAN, Président de la Fédération Française des Pilotes Maritimes : Les acteurs, les enjeux, les richesses en mer sont multiples. Pour une vraie ambition maritime, des échanges transversaux créant des synergies sont indispensables aux intérêts nationaux. C’est ça le CMF !
Bruno NICOLAS, Directeur Général de VINCI Energies France : Initiative originale à sa création, le CMF est devenu l’organisation française de référence des acteurs du maritime. Plus qu’un lieu d’échanges c’est un centre d’actions créateur de nouvelles opportunités.
Jérôme PECRESSE, Président d’ALSTOM Renewable Power : Au nom d’Alstom, acteur majeur des EMR et membre actif du Cluster depuis 2010, je salue la contribution décisive du CMF au développement d’une filière en devenir et lui renouvelle toute ma confiance.
Pascal PIRIOU, PDG du Groupe PIRIOU : Le CMF est la voix du secteur maritime français, dont tous les acteurs ont enfin trouvé le moyen pour que leur voix porte, loin et fort, notamment auprès des Pouvoirs Publics, et c'est fondamental.
Jean-Marie POIMBOEUF, Président du GICAN et Vice-président du CORICAN : Depuis sa création, le CMF a un rôle de vigie dans un monde toujours plus complexe : espace de dialogue, de réflexion et de promotion, c’est tout le maritime qui bénéficie des synergies ainsi créées.
Jean-Bernard RAOUST, PDG de BRS : Pari gagné ! En 7 ans, le CMF, entité représentative, respectée et écoutée, a créé une communauté maritime active pour mettre en valeur ses savoir-faire et affronter ensemble les défis économiques.
Amiral Bernard ROGEL, Chef d’Etat-major de la Marine nationale : La stratégie française de défense et sécurité intègre désormais les enjeux maritimes. Le CMF a un rôle clé pour expliquer ces enjeux et leurs évolutions. Ce qui se passe en mer est vital pour notre avenir.
Gérard ROMITI, Président du Comité National des Pêches Maritimes et des Elevages Marins : Le secteur de la pêche est bien décidé à relever les différents enjeux maritimes du 21e Siècle. La solidarité mais aussi les synergies transversales développées par le Cluster sont à ce titre précieuses.
Philippe VALLETTE, Directeur Général de NAUSICAA : En cette époque d’émergence de la Blue Society, le soutien du Cluster est plus que jamais indispensable à la mobilisation du monde maritime, afin de croire au progrès durable et de réussir, tous ensemble.
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Maritim Law

The Law governing activities at sea is found in both Maritime Law and the Law of the Sea. Maritime Law is the law of things, activities and events related with the sea. Speciἀcally, it deals with matters concerning seagoing personnel, ships and other seagoing vessels, charter contracts and ocean transport, ship ownership and sales, maritime safety, incidents at sea and marine insurance.The Law of the Sea on the other hand is the law of maritime space, it deἀnes its zones as well as the rights and obligations of States in these zones, especially in regard to environmental protection and law and order at sea.

While Maritime Law is a dominant speciality of specialised law ἀrms, the Law of the Sea is indispensable for the development of activities at sea, such as the exploitation of resources or the installation of structures in the open sea.The basic task of lawyers is to inform and advise, act on behalf of clients, draft legal documents, reach compromises and finally defend their clients. Most jurists, lawyers and practitioners of Maritime Law are members of the French Association of Maritime Law (AFDM) which acts as coordinator and consultant at national and international level.

Association Française de Droit Maritime

’The French Maritime Law Association (MLA) has a membership of around 400 professionals in maritime law (academics, maritime lawyers, in-house lawyers from maritime companies or organisms). Its objective is to study all matters concerning maritime law and law related to maritime activities in general in all its aspects (domestic and international, private and public).

www.afdm.asso.fr

Chambre Arbitrale Maritime de Paris

Dispute resolution by arbitration or conciliation can be carried out through the Chambre Arbitrale Maritime de Paris (Maritime Arbitration Court of Paris), which can provide companies of all sizes with the necessary facilities. Its services are as effective as similar Anglo-Saxon jurisdictions and are quicker and less expensive.

www.arbitrage-maritime.org

 

Law Firms


Cabinet Dollfus

Franck Dollfus formed his own independent maritime and transport law practice Cabinet Dollfus in Paris in 2011.  He represents and advises a wide range of national and international clients including ship owners, managers and operators, cargo and liabilities underwriters, salvors, brokers, recovery agents, logistics and transport operators, and overseas lawyers.


www.dollfuslaw.com


Clyde & Co LLP

An international law firm established in Paris since 1992, specialising in insurance, transport (maritime, air, road, rail), construction, commodities, industrial risks and arbitration.


www.clydeco.com

 

Favarel & Associés

The Favarel law firm has been providing its experience in maritime law and international affairs since 1997. Composed of a team of multilingual jurists specialising in maritime law and transport, international arbitration, company law, banking law and insolvency law, it acts regularly in cases arising from environmental disasters and industrial accidents on board ships, drafts international contracts to build luxury mega-yachts and has developed a global network of exclusive partners.

www.favarel-associes.fr

 

Gide Loyrette Nouel

An international law firm founded in Paris in 1920, Gide Loyrette Nouel practices in all areas of business law. For more than 30 years, its dedicated teams have covered all aspects of sea, air and road transport, industrial risk and insurance, whether in respect of advice or litigation.

www.gide.com

Helians

Founded in 2007 and composed of four lawyers, Helians specializes in marine transport litigation but also has highly regarded expertise in matters of public law. Its Lawyers handle standard maritime litigation as well as speciἀc questions of environmental maritime law (regulated sites, fossil fuels and renewables, use authorizations, mining law, pollution); port law (use tariffs, stocking, port reform, public port facilities, port authority responsibility); maritime policing (sailing permits, navigational infractions, vessel classification); and the oversight of public contracts in maritime construction. The members of the firm speak French, English and Spanish.

www.helians.com

Holman Fenwick & Willan

An international firm specialising in maritime law as one of its main activities, it covers all aspects of this system of law (collision, salvage, wreck removal, total or partial loss, pollution, general average), the maritime litigation of which can give rise to charter and freight agreements, insurance contracts, the construction and repair of vessels, and aspects related with port operations.

www.hfw.com

 

Ince & Co

Part of international law firm Ince & Co since 2002, their historic links with the players of the maritime sector and the French insurance market go back several decades. Their ofἀces in France practise French law and English law in the ἀelds of advice, litigation and arbitration.

www.incelaw.com

Le Berre Engelsen Witvoet

A team of 5 Paris based lawyers with an international network, LBEW is specialised in all maritime and transport activities, and provides its foreign and French clients with expertise in litigation, arbitration and advice.

www.incelaw.com

Lewis & Co

Lewis & Co AARPI solicitors and avocats provides a full range of international services in shipping, international trade insurance and commercial law. Its lawyers have been involved in some of the highest profile major maritime casualties over the years as well as day-to-day commercial disputes arising under shipping contracts. An Anglo French practice, the firm specializes in shipping, international trade and insurance, and advises on both English and French law.

www.lewiscolaw.com

Cabinet Moulet

 Cabinet Moulet is specialized in Maritime and transportation law. It acts on behalf of maritime companies, vessel and yacht owners in various matters such as legal advice, drafting of contracts, marine surveys, Court and arbitration disputes, out of Court settlements.

 

Norton RoseFulbright

Pionnier dans le secteur maritime, Norton Rose Fulbright LLP est un A pioneer in the shipping sector, Norton Rose Fulbright LLP (www.nortonrosefulbright.com) is a leading international legal practice at the forefront of innovative structures implemented in this area whether in shipping finance (mortgage loans, tax leasing, export credit), corporate and capital markets, marine insurance, competition and regulation, tax, admiralty, infrastructure, energy and shipping litigation, and regardless of the type of ship (gas carriers, cruise ships, oil tankers, bulk carriers or container ships…).

www.nortonrosefulbright.com

Reed Smith

Reed Smith is an international law firm with teams in shipping and maritime law, as well as international trade, insurance and arbitration in Europe (Paris, London and Piraeus), in the United States (Washington, New York), in Asia (Hong Kong, Shanghai, Singapore) and in the Middle East (Abu Dhabi, Dubaï). Reed Smith's strength in these practice areas is a result of its merger with Richards Butler in 2007 (which had long been present in Greece and Asia) and, as far as the Paris ofἀce is concerned, of the arrival of Luc Grellet in 2008. Ten lawyers are dedicated to maritime law in Paris.

 www.reedsmith.com

Richemont Nicolaset Associés

An international law ἀrm established in Paris since 1945, specializing in transport law (road and air) and particularly maritime law in all of its aspects, as well as insurance and arbitration law.

The firm’s lawyers handle cases in France and abroad, especially in French-speaking Africa, directly and through a network of specialist correspondents. 

www.richemont-nicolas.com

 

Shubert Collin & Associés

Shubert Collin Associés is an international business law ἀrm, with particular expertise in advising French and foreign clients with respect to international operations.

In the area of maritime law, this “boutique” ἀrm (twelve lawyers) operates essentially in the area of tax law (tonnage tax, VAT, business tax, tax litigation, etc.).

www.shubertcollin.com

Stephenson Harwood

International law firm specialised in maritime and transportation law; practices in all fields of maritime law and in particular purchase and sale of vessels, ἀnancing of vessels (including Loi Girardin, mortgage loans, tax leasing, export credit); structuring ownership; flagging; port development; concessions and public tenders; European aid and subsidy issues; all tax aspects relating to transactions.

www.shlegal.com

Trillat et Associés

Trillat & Associés Law Firm is dedicated to the business activities of its clients as advisor and litigator in court or in arbitration. The firm has expanded significantly particularly in the international fields (contract management, merger – acquisition, etc.) especially in Germany and China.

In addition, Trillat & Associés Law Firm beneἀts from a solid reputation in industrial accidents (pollution, Mont Blanc tunnel fire, AZF plant explosion in Toulouse, collapse of the QUEEN MARY gangway in Saint-Nazaire, Channel Tunnel ἀre, etc.) where it handles the insurance and criminal aspects.

www.trillatetassocies.com

Villeneau-Rohart Simon

The ἀrst maritime law ἀrm established in France (Paris - Marseilles), and recommended by Chambers, it specialises in litigation, arbitration and mediation in maritime law (Admiralty, carriage, C/P, marine insurance, shipbuilding, yachting, pollution…).

www.villeneau.com

 

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